Untuk entry yang seterusnya ini, kami ingin kongsikan tentang apakah perbezaan antara KSSR dan KBSR..Kita sebagai guru perlu sentiasa alert dengan perkembangan semasa berkenaan pendidikan ini..
KURIKULUM Standard Sekolah Rendah (KSSR) diperkenalkan sebagai usaha
menyusun semula dan menambah baik kurikulum sedia ada bagi memastikan murid
dibekalkan dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai relevan untuk memenuhi
keperluan semasa serta menghadapi cabaran abad ke-21.
Pelaksanaan KSSR menggantikan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR)
bermula sesi persekolahan Januari lalu bertujuan meningkatkan
minat murid terhadap mata pelajaran bahasa Inggeris. KSSR digubal dalam pernyataan standard terdiri daripada standard kandungan
dan pembelajaran yang perlu dicapai murid dalam satu tahap persekolahan.
Standard Kandungan ialah penyataan spesifik mengenai perkara murid patut
ketahui dan boleh lakukan dalam tempoh persekolahan merangkumi aspek
pengetahuan, kemahiran dan nilai, manakala Standard Pembelajaran ialah
penetapan kriteria atau petunjuk kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh
diukur bagi setiap standard kandungan.
Berikut adalah soal jawab KSSR bagi membolehkan kita memahami konsep
diperkenalkan Kementerian Pelajaran.
Apakah perbezaan KSSR dengan KBSR?
KSSR adalah reka bentuk kurikulum berasaskan 6
tunjang iaitu Komunikasi; Kerohanian, Sikap dan Nilai; Kemanusiaan,
Perkembangan Fizikal dan Estetika; Sains dan Teknologi serta Keterampilan
Diri.
KSSR menggunakan Elemen Kreativiti dan Inovasi,
Keusahawanan dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) secara eksplisit
dengan memfokuskan kepada 4M (Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul).
KBSR adalah reka bentuk kurikulum berasaskan tiga
bidang iaitu Komunikasi; Manusia dan Alam Kelilingnya dan Perkembangan Diri
Individu. Kaedah ini menggunakan Elemen Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan
Kreatif dengan fokus kepada 3M (Membaca, Menulis dan Mengira)
Adakah terdapat perubahan mata pelajaran dalam KSSR
Tahap Satu?
Dalam KSSR Tahap Satu, ada beberapa mata pelajaran
baru di samping penggabungan semua disiplin ilmu dalam Modul Teras Asas, Modul
Teras Tema dan Modul Elektif bagi pengurusan kurikulum lebih berkesan.
Mengapa Sains tidak dijadikan Modul Teras Asas?
Sains tidak dijadikan Modul Teras Asas kerana Modul
Teras Asas memberi fokus kepada literasi dan numerasi, kesejahteraan diri dan
pembangunan rohani. Manakala Sains pula diperkenalkan dalam Modul Teras Tema
bagi memberi pengetahuan asas disiplin ilmu Sains.
Adakah murid akan bosan di dalam kelas dengan
penambahan waktu Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) bahasa Inggeris?
Tidak. Kaedah dan teknik yang pelbagai
diperkenalkan oleh guru untuk menarik minat murid. Modul Language Arts yang
menekankan pendekatan didik hibur dan apresiasi bahasa. P&P bahasa yang
menarik dan efektif dijalankan melalui aktiviti menyanyi, jazz chants, choral
speaking, drama, muzik dan bahan bantu mengajar lain yang sesuai.
Apakah usaha dilakukan bagi menyediakan guru bagi
pelaksanaan KSSR?
KPM menjalankan kursus penyebaran KSSR kepada semua
guru terbabit dalam pelaksanaan KSSR. Guru juga dibekalkan bahan sokongan dan
boleh mengakses maklumat daripada laman web di KPM seperti berikut:
http://www.moe.gov.my/bpk atau menghubungi Bilik Gerakan KSSR di nombor telefon
03-88842283.
S: Adakah KSSR mampu mendorong kreativiti guru dan
murid dalam P&P?
J: KSSR mampu mendorong meningkatkan kreativiti guru
dan murid melalui pendekatan P&P seperti didik hibur dan elemen nilai
tambah merentas kurikulum. Guru dibekalkan dengan buku panduan kreativiti untuk
membantu pelaksanaan P&P.
Semoga kandungan entry kami kali ini memberi kefahaman kepada semua tentang perbezaan antara KSSR dan KBSR ..;-)..Sekian..
0 comments:
Post a Comment